Predsinopsis i predprodukcija. Postprodukcija i sinopsis.  Pročitaj ofove i poređaj sinkove. Kada kontaktiramo sagovornike – kada pišemo sinopsis? I da li čitamo svoje tonove ili ofove?

Radeći sa klijentima na produkciji podkasta uvidela sam da dosta mešamo pojmove i ne baratamo njima.

Tako može doći do nerazumevanja, zato sam odlučila da sve to sažem u jedan tekst kako bi izrazi u audio produkciji, makar ti najustaljeniji bili na jednom mestu.

Izrazi u produkciji podkasta 1:1

Ambijentalni zvuk

Ili zvuk prostorije je zvuk koji snimite u prostoriji u kojoj snimate razgovor. Uvek je dobro snimiti minut (ili više) ambijenta prostorije, kako bi onda ukoliko bude bilo potrebno mogli da ga iskoristite na razne načine (dorada intervjua, povezivanje između rezova u izjavama, deo ilustracije…).

Atmosfera

Ton koji dočarava prostor u kom se priča dešava. To može biti zvuk prirpode koji ste snimili na terenu, a možete i sami kreirati atmosferu ako vam je potrebna za ilustraciju (samo je tada potrebno jasno naglasiti da nije u pitanju original ton kako ne biste dovodili vaše slušaoce u zabludu). Može se još zvati i IT ton ili biti ambijentalni zvuk.

Maskiranje

Korišćenje ambijentalnog zvuka kako bi se zamaskirali loše isečeni tonovi ili napravio glatki prelaz.

Montaža

Kombinovanje i uklapanje nekoliko audio tonova da bi zajedno činili jedan jedinstveni ton.

Multimedija

Multimedija podkasta podrazumeva sav dodatni materijal koji ste napravili uz vašu podkast epizodu. Tu spada tekst za sajt, fotografije, grafike, viedo klipovi za socijalne mreže ili MoJo. Ovi materijali su važni, jer na taj način vi promovišete vaš sadržaj na mnoštvu drugih platformi.

Nadsinhronizacija

Kada se originalni govor zamenjuje sa nekim drugim. To se koristi kada ista osoba ponavlja svoj tekst (ako je došlo greške u originalnom snimku) ili kada se prevodi na neki drugi jezik.

OFF

Ofovi su vaš tekst koji ćete u podkastu izgovarati.

Podvlačenje

Podvlačenje je kada ispod glavnog tona uključimo još jedan koji ga ilustruje. Podvučen ton je uvek tiši i u drugom planu.

Postprodukcija

Postprodukcija podrazumeva finalnu montažu epizode. Tada je već sve spremno, svi tonovi su izmontirani, pripremljeni za finalnu montažu. Ofovi su usnimljeni, pripremljeni su efekti koje ćemo koristiti. Sada je na redu spajanje – uklapanje puzli. Posle toga sledi još kratka provera jačine zvuka i nivelisanje – i audio fajl je spreman za puštanje na internet.

Predprodukcija

Predprodukcija podrazumeva nekoliko radnji koje treba da uradite kako biste pripremili vašu podakst epizodu. Tu ubrajamo i pisanje predsinospisa, obavljanje intervjua, montiranje izjava, pisanje sinospisa ili odabir muzike i efekata.

Predsinopsis

Predsinopsis je ideja na papiru. Vaša ideja kao novinara ili autorke. Ne mora biti detaljna, samo postavljena teza i smer u kom želite da vaša epizoda podkasta ide. U predsinopsis je važno ubaciti:

postavku, tezu emisije – koja su glavna pitanja na koja želite da dobijete odgovor. Koji je ugao vaše priče

potencijalne sagovornike – ko su osobe koje želite da vam odgovore na ova pitanja

dodatni materijal istraživanja teme (ako vam bude potreban za izradu sinopsisa)

dodatne ideje, razmišljanja

Sinopsis

Sinopsis je gotova podakst epizoda u pisanoj formi. U sinopsisu piše i koliko ide muzika u najavi, kada ide uvod ili špica. Gde se muzika završava. Označena su tačno mesta gde ide koji efekat (ako ih imate). Detaljno je ispisan vaš tekst, ali i transkript sagovornika sa minutažom koliko traje njihov odgovor. Svaki ton koji se koristini napisan je tačnim imenom fajla koji se koristi.

Zamislite to ovako: ukoliko jedan dizajner zvuka uzme vaš sinopssis – on će prema vašim opisima, odnsono instrukcijama u sinopsisu znati šta treba da radi.

Taj sinopsis potom možete da uobličite da bude i prateći tekst za sajt i hosting platformu (mesto gde aploadujete vašu epizodu).

Sinhronizacija ili sinkovanje

Kombinovanje dve ili više audio fajla kako bi se uklopili.

Snimač ili diktafon

U suštini su veoma slični.

Snimači nemaju mikrofone u sebi, već se u njih uključuju eksterni. Ako ih i imaju, oni su „slabiji“ i tu su samo radi snimanja kratkih ilustracija ili olakšavanja sinhronizacije.

Diktafoni u svojoj konstrukciji imaju mikrofone i njih koristimo za snimanje intervjua. Oni u sebi imaju i zvučnike kako biste proverili ili preslušali materijale na licu mesta .

Postoje i takozvani kombinvani uređaji sa kojima možete snimati, ali imate i opciju da postavite eksterne mikrofone (u čemu vas ohrabrujemo!)

SYNC ili TON

Tako se zovu zvučni inserti vaših sagovornika.

Transkript

Transkript je prekucan tekst intervjua ili izjave vašeg sagovornika koji ćete koristiti u podkastu. Koriste se za sinopsise, ali i kao deo multimedije – za najave na hosting platformama ili tekstove na sajtu.

Fade in/out

Postepeno pojačavanje ili smanjivanje tona.

Author

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.